ADVENT – Weest waakzaam want gij weet niet wanneer de Heer komt

De adventsperiode valt in onze streken in de tijd van de late herfst. De dagen zijn op hun kortst, het is koud en donker, en de natuur valt in haar winterslaap.

Dat maakt ons wat bedachtzamer. We denken wat meer na over ons leven. Voor christenen is het de tijd om meer over hun relatie met hun medemensen, en met de Heer na te denken. Tijd om te onderzoeken wat er beter kan. Tijd om ons naar God en onze medemensen te keren, om ons te bekeren.

Advent komt van het Latijnse woord ‘adventus’, dat komst betekent. Advent is de tijd die voorafgaat aan het feest van Kerstmis (25 december). Die tijd begint op de vierde zondag voor Kerstmis.

Dit is ook het begin van het nieuwe kerkelijk jaar. Het is een tijd van uitkijken en verwachten, die aan de komst van Christus voorafgaat, niet alleen in de geschiedenis zoals we die in de bijbel terugvinden, maar ook nu in het hart van de gelovigen, en later op het einde der tijden.

We kunnen de geschiedenis van de Bijbel gerust lezen als een liefdesverhaal, waarbij God uitkijkt naar een partnerschap voor een betere wereld met de mens, en waarbij hij in de loop van de tijd steeds dichter komt. In onze zoektocht naar Jezus, hier en nu, kan gelovige lezing van die geschiedenis een inspiratiebron zijn. Het spreekt vanzelf dat de menswording van God in Jezus hierin buitengewoon belangrijk is.

[…]

Lees meer in KERK & leven van 6 december 2023

Diaken Renaat